Rejestracja w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych
Wszystkie podmioty przetwarzające dane osobowe mają obowiązek zgłoszenia swoich zbiorów danych do UODO – Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jest to organ właściwy w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych utworzony w następstwie zmian prawnych wprowadzonych RODO oraz nową ustawą o ochronie danych osobowych. Dawniej funkcję ten pełnił Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO).
Kto musi rejestrować zbiory w UODO?
Do tej pory, na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, na poszczególne podmioty nałożony był obowiązek rejestracji zbiorów przetwarzanych danych do GIODO. Przepisy RODO zwalniają ich z tego obowiązku, natomiast stawiają nacisk na rejestrację czynności przetwarzania danych osobowych, przez co badana jest ich zgodność z wymogami unijnego rozporządzenia.
Rejestracja w UODO
Zasady ich rejestracji reguluje art. 30 RODO. Obowiązkiem tym objęte są wszystkie przedsiębiorstwa zatrudniające co najmniej 250 osób, a także te, które przetwarzają dane wrażliwe lub przetwarzanie mogące powodować ryzyko naruszenia wolności i praw osób, których dotyczą. Oznacza to, że krąg podmiotów prowadzących rejestrację czynności przetwarzania jest bardzo szeroki i obejmuje wszystkie jednostki przetwarzające między innymi dane dotyczące stanu zdrowia, przynależności do związków zawodowych lub pochodzenia etnicznego.
Nowe rejestry muszą zarówno posiadać formę pisemną jak i elektroniczną. W zakresie tych czynności oferujemy pomoc dotyczącą sporządzania i rejestracji wniosków, które należy złożyć do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.