Ochrona danych osobowych – rozporządzenie RODO
28 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskie i Rady UE dotyczące ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz swobodnego przepływu takich danych, zwane w skrócie Rozporządzeniem RODO. W związku z wejściem w życie RODO zmianie uległy wytyczne odnoszące się do gromadzenia, przechowywania oraz przetwarzania danych między innymi pacjentów, klientów czy kontrahentów. Rozporządzenie wprowadza w szczególności wymóg opracowania i administrowania dokumentacją przetwarzania danych, obserwacji naruszeń, analizy ryzyka, a także obligatoryjny wybór inspektora danych w organizacji.
Audyt ochrony danych osobowych
Z uwagi na powyżej wymienione zmiany wprowadzone rozporządzeniem RODO wymagane jest przeprowadzenie audytu. Audyt to całokształt działań, dzięki którym Państwa firma lub instytucja zostanie zaopiniowana niezawiśle i obiektywnie pod względem prawidłowości związanych z obowiązkiem prawnym z zakresu ochrony danych osobowych. Główny cel audytu to porównanie stanu bezpieczeństwa ochrony danych osobowych zastosowanego w Państwa przedsiębiorstwie z postanowieniami obecnie obowiązującego rozporządzenia RODO. W trakcie audytu analizie pod kątem ochrony danych osobowych, poddana będzie cała firmowa dokumentacja oraz przeanalizowany zostanie sposób jej zastosowania w przedsiębiorstwie. Audyt kończy się otrzymaniem raportu, który zawiera opis stanu zabezpieczeń Państwa firmy oraz sugestie traktujące o zmianach i działaniach mających na celu poprawę skuteczności dotyczącą procesów zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa danych. Audyt ochrony danych osobowych przeznaczony jest dla każdej organizacji czy przedsiębiorstwa, niezależnie od profilu działalności oraz wielkości firmy.